به وبلاگ PARALLAX-SURVEY خوش آمدید

Remote Sensing & GIS & Surveying

به وبلاگ PARALLAX-SURVEY خوش آمدید

Remote Sensing & GIS & Surveying

به وبلاگ PARALLAX-SURVEY خوش آمدید

وبلاگ شخصی محمد بهجت منش اردکان
کارشناس ارشد مهندسی سنجش ازدور
استفاده از مطالب وبلاگ
با ذکر منبع اشکالی ندارد

طبقه بندی موضوعی

لطفعلی عسکرزاده (۱۲۹۹، باکو)، مشهور به لطفی­زاده یا لطفی ع زاده او بنیان‌گذار منطق فازی و استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا است. در بخش یادکرد منابع اکثر متون فنی مربوط به منطق فازی نام او به صورت زاده ذکر می‌شود.

تئوری مجموعه فازی[2] مفاهیم و روش­های مناسبی را برای بررسی اطلاعات مبهم در اختیار قرار می­دهد. مرز بین دو کلاس در همه موارد بخوبی قابل تعریف نمی­باشد و بطور ساده جایی را نمایش می­دهند که اختلاف بین کلاس­ها بزرگتر از اختلاف داخل یک کلاس است، بدین معنی که روش طبقه­بندی قاطع مرزها را بصورت مناسب نمایش نمی­دهد درحالی که روش فازی ابهام موجود مرز بین کلاس­ها را بدست می­دهد.

منطق فازی با مفهوم مجموعه فازی شروع می­شود که یک مجموعه بدون پیچیدگی که مرزها را بطور واضح تعریف می­کند و شامل المان­هایی با درجه عضویت است. مجموعه فازی در ارتباط با یک تابع عضویت است و هر المان در این مجموعه مقدار عضویت خودش را دارد. محدوده مقادیر عضویت بین 0 و 1 می­باشد. اگر مقدار عضویت یک المان 0 باشد این بدان معنی است که به آن مجموعه تعلق ندارد و اگر مقدار عضویت 1 باشد آن المان بطور کامل متعلق به آن مجموعه است. اما در مجموعه­های قاطع(خشک) مقدار عضویت یا 0 است یا 1.

یک مجموعه فازی بوسیله یک تابع عضویت تعریف می­شود که مقدار عضویت (درجه تعلق) هر نقطه­ای (المان) در مجموعه ورودی را تعریف می­کند که این درجه تعلق بین 0 و 1 است.

با استفاده از مجموعه فازی ما می توانیم درجه عضویت یک پیکسل خاص را در تعدادی کلاس تعریف کنیم. در تئوری مجموعه فازی چندین کلاس یا مجموعه در یک زمان یا یک مکان پذیرفته می­شود و درجه عضویت یا میزان تعلق بیان می­شود.

طبقه­بندی فازی یک طبقه­بندی نرم[3] می باشد که برای مشخص شدن ابهام در مرز بین کلاس­ها و برای استخراج اطلاعات پیکسل های مخلوط استفاده می­شود. در تصاویر سنجش از دوری این عمل با بکار بردن یک تابع که "تابع عضویت" نامیده می­شود انجام می­گیرد.

با استفاده از روش­های طبقه­بندی قاطع ما نمی توانیم ابهام موجود در یک تصویر را آن طور که در تکنیک طبقه­بندی فازی قابل انجام است اندازه­گیری کنیم و در صورت استفاده از طبقه­بندی فازی ما می­توانیم اطلاعات بیشتری را از داده استخراج کنیم. برای یک دانشمند علوم زمین استخراج اطلاعات مهمتر از ارائه آن اطلاعات است.

روش فازی یک نقش مهمی را در تمامی فرآیند طبقه­بندی بازی می­کند. منطق فازی با استفاده از مفاهیم ریاضی دقیق تعریف می­شود.

در طبقه­بندی قاطع اگر پیکسل P به کلاس C متعلق باشد تابع عضویت MF[P,C]=1 و MF[P,C]=0 است.

اگر کلاس­ها مرز قطعی نداشته باشند پس تعلق پیکسل به یک کلاس مبهم است که بوسیله تابع عضویت فازی قابل تعریف است (Chang, 1999) و مقداری بین 0 و 1 است: Class(P)={C/M[P,C]>0}

تئوری مجموعه های فازی

یک مجموعه کلاسیک بعنوان یک مجموعه­ای از اشیاء با اجزایA Є x تعریف می­شود. در واقع تابع مشخصه­ای وجود دارد که برای هر x متعلق به مجموعه مرجع U مقدار µ(x) را بررسی می­کند، تا مشخص شود که آن x  متعلق به A است یاخیر:

1 = if and onlyif x  A

0 = if and onlyif x  A

بعبارت دیگر گزاره xЄ A یا درست است ویا غلط. چنین مجموعه­ای به اشکال مختلف قابل تعریف است:

1-    می­تواند لیست عناصری باشد که به مجموعه متعلقند؛

2-    توصیف مجموعه با بیان شرط عضویت A={x|x<5}

3-     تعریف عناصر بوسیله یک تابع مشخصه که در آن "1" نشانه عضویت و "0" نشانه عدم عضویت است.

اما زمانیکه تابع مشخصه می تواند مقادیر پیوسته ای در [0,1] را به خود اختصاص دهد آنگاه :

µ(x): U → [0,1]

دیگر نمی­توان بطور دقیق عضوی از U را به مجموعه A نسبت داد یا بالعکس، بلکه برای هر x یک "درجه عضویت" تعریف می­شود، مثلا وقتی گفته می­شود درجه عضویت x در مجموعه A برابر 0.8 است، حاکیست که امکان تعلق x به این مجموعه بیش از امکان عدم تعلق آنست. این نکته پایه تئوری مجموعه­های فازی است و عمل تخصیص درجه عضویت نیز بر عهده توابع عضویت می­باشد.

برای مثال فردی با 30 سال سن، بیش از آنکه به مجموعه "پیر" تعلق داشته باشد به مجموعه "جوان" متعلق است و این وابستگی را با عددی بین 0 تا 1 نشان می­دهیم.

تعریف: یک مجموعه فازی A در مجموعه مرجع U بصورت زوج مرتب زیر است:

A = { (x,µ(x))|xЄ A}



[1] Fuzzy Logic

[2] Fuzzy Membership

[3] Soft Classification

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی