به وبلاگ PARALLAX-SURVEY خوش آمدید

Remote Sensing & GIS & Surveying

به وبلاگ PARALLAX-SURVEY خوش آمدید

Remote Sensing & GIS & Surveying

به وبلاگ PARALLAX-SURVEY خوش آمدید

وبلاگ شخصی محمد بهجت منش اردکان
کارشناس ارشد مهندسی سنجش ازدور
استفاده از مطالب وبلاگ
با ذکر منبع اشکالی ندارد

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

جدول زمانی پرتاب ماهواره های سنجش از دور از ابتدا تا 4 اکتبر 2010 که بصورت عکس با کیفیت بالا هست، تقدیم به شما عزیزان.


DOWNLOAD LaunchTable

  • محمد بهجت منش

ابزارهای اطلاعات زمینی برای ارزیابی بحران رانش زمین.

نگاهی به پیشرفتهای اخیر

نویسنده : C.J.Van Westen

انستیتو بین المللی ITC . هلند

مترجم: محمد بهجت منش

چکیده: هدف از این مشارکت این است تا یک نگاهی به پیشرفتهای اخیر در استفاده از GIS و مشاهدات زمینی که برای بهبود نقشه های فهرستی رانش زمین ، استعداد رانش زمین و ارزیابی خطر ، المانهای نقشه ریسک (ریسک نقشه) و سرانجام قابلیت آسیب پذیری رانش زمین و ارزیابی ریسک بکار میروند داشته باشیم. علم اطلاعات زمینی و مشاهدات زمینی شامل ترکیبی از ابزارها و روشهای جمع آوری (از طریق تکنیکهای نقشه برداری هوایی-فضایی)،ذخیره سازی و پردازش داده های مکانی ، برای انتشار و استفاده از این داده ها و سرویسها بر اساس این داده ها میباشد. پیشرفتهای جدید مربوط به این رشته بحث خواهند شد، مثل قابلیت دسترسی بیشتر و صحت بالاتر DEM(بعنوان مثال ASTER,SRTM,LIDAR) و تصاویر ماهواره ای با دقت مکانی و طیفی بهتر . پیشرفت مهم دیگر در این رشته برای جمع آوری داده های دیجیتال از طریق تفسیر تصاویر برجسته و استفاده از GIS همراه  (موبایل GIS) برای جمع آوری داده های رانش زمین و المان های ریسک میباشد. در پایان نگاهی در استفاده از GIS برای خطر رانش زمین ، قابلیت آسیب پذیری و ارزیابی بحران ارائه میشود.


 

  • محمد بهجت منش

جمع آوری و ترجمه : محمد بهجت منش


انواع روش­های طبقه­بندی:

v    نظارت شده و نظارت نشده

·        طبقه بندی نظارت نشده (Unsupervised Classification)

زمانی که اطلاعات و امکانات کافی از منطقه به منظور شناسایی کاربری و پوشش اراضی وجود نداشته باشد و امکان بر آورد میانگین انحراف معیار طبقات و حتی تعداد طبقات مانند طبقه­بندی نظارت شده وجود ندارد از طبقه­بندی نظارت نشده استفاده می­شود. این روش طبقه­بندی به عهده خود کامپیوتر و نرم افزار گذاشته می­شود و به این دلیل به آن طبقه­بندی نظارت نشده گفته می­شود. در این طبقه­بندی به ازای تعداد طبقات قابل تشخیص، توسط کامپیوتر طبقه­بندی صورت می­گیرد که به آن­ها طبقات طیفی گفته می­شود. این روش می­تواند قدم اولیه­ای برای تعیین تعداد طبقات طیفی برای طبقه­بندی نظارت شده باشد در این صورت طبقه­بندی نظارت شده باکارایی بیشتری انجام می­گیرد. این روش دارای الگوریتم­های متفاوتی است.

در مقابل روش طبقه­بندی نظارت شده، طبقه­بندی نظارت نشده قرار دارد. الگوریتم Isodata یا K-means از جمله آنها است.

  • محمد بهجت منش

3-1-       منطق فازی[1]

در این جهان اطلاعات مبهم زیادی وجود دارد که برای تخمین و فهم خیلی از مسائل پیچیده بکار می­روند. دکتر لطفی­زاده در سال 1965 میلادی یک تئوری جدید بنام مجموعه­های فازی را پیشنهاد کرد، پردازش منطقی با استفاده از مجموعه­های فازی بعنوان منطق فازی شناخته می­شود.

  • محمد بهجت منش